Dromen

Als je jong bent kan alles nog. De wereld is niet groter dan jouw gedachten en dus kun je in je gedachten de wereld veroveren.

Zo dacht ik als jongetje heel lang dat ik profvoetballer zou worden. Elk doelpunt, elke mooie pass of goed geslaagde verdedigende actie sterkte mij in die gedachte. En ik hield het lang vol. Toen op 11, 12-jarige leeftijd jongens om me heen geselecteerd werden voor vertegenwoordigende elftallen, dacht ik: de scouts komen steeds dichterbij, straks ben ik aan de beurt. En zelfs toen ik een jaar of 14 was en met m’n vader naar het stadion van AZ ging, hoopte ik dat ze mijn talent van m’n gezicht konden aflezen, ook al zat ik ver weg van het veld op de tribune.

Bij sommige van onze helden zie ik dat ze net zo denken als ik vroeger. Het maakt ze af en toe overmoedig. Ze denken dat ze het alleen kunnen. Dat ze wel even drie man passeren. Of vanaf 25 meter scoren. Ik vermoed, nee, ik zie dat mijn zoon ook nog hoop koestert.

Iemand vertelde mij eens dat zijn vader hem al vrij jong duidelijk had gemaakt dat hij niet goed genoeg was om prof te worden. Dat de meeste jongens die doorbreken op zijn leeftijd al gescout waren. Dat vond ik zo hard. Het is veel leuker ergens in te geloven, dan niet. Dus laat ik mijn zoon lekker dromen. Hij komt er later vanzelf wel achter dat ie in gedachten misschien wel zo goed was als Frenkie, maar in het echt net niet.

Dat later kwam iets eerder dan gedacht.

Na een potje straatvoetbal stapte hij nog net niet huilend de keuken binnen. Er was een ventje geweest die bij ‘best een goeie club’ speelt. Toen mijn zoon hem vertelde dat ie vaak in de spits speelde, had het ventje hem uitgelachen en gezegd: ‘Jij?”

Mijn zoon z’n bubbel was definitief doorgeprikt.

En wat doe je, als je zoon z’n droom wordt doorgeprikt? Ik ben op het mannetje afgestapt en heb ‘m verteld dat als hij nu nog niet gescout was, hij nooit, maar dan ook echt never-never-nooit profvoetballer zal worden. Dat ik nog nooit iemand had gezien die zo slecht kon voetballen als hij. En dat ze bij Ajax geen dromen doorprikkende eikels selecteren, dus dat hij sowieso geen kans maakte. In gedachten deed ik dat dan, want in gedachten kan alles.

Plaats een reactie