Het goede voorbeeld

Langs de lijn weten we natuurlijk precies hoe het wel moet. Ze moeten sneller spelen. Of ze moeten iets langer wachten. Vaak hebben we het over een gebrek aan felheid bij onze helden, het ontbreken van de echte wil om te winnen.

De grote vraag is natuurlijk: hoe breng je het ze bij? Onze inzichten naar het veld brullen is geen optie. Willen we wel, maar het is beter om dat niet te doen. De coaches geven de aanwijzingen, niet de ouders. Bovendien: ze luisteren toch niet. Dus blijven de wijsheden binnensmonds.

Totdat je de kans krijgt om een keer een training te leiden. Dan mag je naar hartenlust vertellen wat je allemaal weet. Dan kun je laten zien wat je bedoelt. Let op: papa doet het wel even voor!

Niet lang geleden was het mijn avond. Onderweg naar de training had ik al bedacht wat we gingen doen: simpele oefeningen met de bal afwisselen met sprintjes over de breedte van het veld. Dat laatste willen ze niet, maar het is goed voor de conditie en er zit een wedstrijdelement in. Bovendien had ik bedacht hoe ik ze zou kunnen opzwepen. Ik ging zelf meelopen. Wedstrijdje tegen die ouwe, kom maar op.

Eerst liet ik de jongens twee rondjes om het veld warm lopen.

“Waarom? Omdat je anders net als Kenny Tete al na 40 seconden van het veld af kan!” 

Daarna liet ik iedereen even lekker op doel schieten. En toen was het tijd voor het eerste sprintje.

Ik startte expres te langzaam zodat ik achter onze helden terecht kwam. Twee meter, drie meter, vier meter. Bij vijf vond ik het welletjes. Ik zette aan voor een sprint. Nog een tandje erboven op. Opeens voel ik een steek achter in mijn bovenbeen. Ik wist meteen: hamstring. En strompelend kwam ik tot stilstand.

De jongens die inmiddels al lang en breed de zijlijn hadden bereikt draaiden zich om. “Wat is met jou aan de hand?” 

Ik mompelde iets over hamstring en steken en niet verder kunnen en minimaal een paar weken niet sporten. De jongens moesten lachen.

“Tja…” zei de bijdehandste van het stel: “moet je maar een goede warming up doen. Ontzettende Kenny Tete die je bent.”

Plaats een reactie