Voetbal kijken met je oren.

 

Voetbal is leuk om naar te kijken, maar het is ook mooi om te horen. Wat me altijd als eerste opvalt als ik het terrein oploop, zijn de oh’s en de ah’s. Ze komen van ouders die meeleven. Aangevuld met applaus en aanmoedigingen.

Als er gescoord wordt, hoor je een eruptie van geluid. Een samenspel van gillen en juichen. Hoog, kort en krachtig. Meestal hoor je op hetzelfde moment vanuit een andere hoek ook de teleurstelling over hetzelfde doelpunt. Dat zijn donkere geluiden. Lang gerekt. Ze vormen een ondertoon. Ook best mooi om te horen. Alhoewel vaak overstemd door het gejuich.

Je hoort coaches coachen. Sommigen produceren wanklanken, valse noten die je niet op een veld wilt horen. Meestal hoor je juist positieve geluiden. Dat zijn aanmoedigingen, aanwijzingen en complimenten. Je hoort teleurstelling bij mislukte acties en intense oerkreten als hun helden scoren. Een geluid dat uit hun tenen komt.

De voetballers zelf leveren natuurlijk ook een bijdrage aan dit hoorspel. Je hoort namen over de grasmat vliegen. Korte schelle kreten. Hier! Speel! Diep! Je hoort de voetballers ook wel eens mopperen. Soms huilen. Maar gelukkig hoor je ze vaker juichen. Heerlijke klanken van blijdschap.

Het wordt pas echt muziek als alle geluiden bij elkaar komen. De oh’s en ah’s van ouders die opeens overgaan in gejuich. De blijdschap van spelers die je er bovenuit hoort komen. De oerkreet van de coach die er dwars doorheen snijdt. Het gebrom van de ouders van de tegenpartij als ondertoon. En het fluitje van de scheids die het helemaal afmaakt. Het is als een orkest met verschillende instrumenten. Een compositie over het jeugdvoetbal. Die kun je niet vaak genoeg horen. Mits je bij het winnende team hoort, uiteraard.

Afgelopen zaterdag kreeg ik in de auto nog een toegift. Het kwam vanaf de stoel naast me. Wat speelde die goed, zeg. En die trouwens ook. En die ook. En die had een hele mooie pass. De actie van die was geweldig. En zag je die beweging? Ik hoorde enthousiasme, plezier en puur geluk verpakt als geluid door de auto vliegen. Het raakte me als zoals mooie muziek je kan raken. Ik reed stiekem een omweg naar huis, want ik wilde het zo lang mogelijk horen.

Plaats een reactie